Exkurze třídy 1. A a 2. A oboru Provtz a ekonomika dopravy do " ČD Muzea v Lužné u Rakovníka"

Dne 13. května jsme uskutečnili vlastní dopravní kapacitou exkurzi do největšího muzea železnice, které se nachází v Lužné u Rakovníka. Muzeum je v podstatě kopie depa, kde se provádějí údržby nejen lokomotiv, ale i vagonů či jiných kolejových vozidel.

Měli jsme k dispozici průvodce, který nám vysvětlil řadu technických zákulisí jednotlivých historických exemplářů, z nichž nás bezesporu nejvíce zaujaly parní lokomotivy. Kromě toho jsme obdrželi i mmnoho zajímavých informací od kolegy Ing. J. Konráda, který je s problematikou železnice a lokomotiv seznámen velmi podrobně. Mezi historické skvosty  Evropy pak zajisté patří lokomotiva s označením 475.111 (jinak nazývána Šlechtična či pětasedma). Dokonalá lokomotiva z dílny Škoda Plzeň, vyráběná v letech 1947 - 1950, s francouzským designovým střihem byla určena pro přepravu rychlíků a osobních vlaků především. K její konstrukci bylo použito i několik moderních zahraničních prvků, jako např. francouzský mechanický přikladač (od č. 56 - 82), nahrazený ve vyšších sériích českou výrobou, zešikmené "francouzské plechy pro usměrnění kouře, valivá nápravová ložiska SKF, varník se spalovací komorou, šoupátka Trofimov, elektrické osvětlení apod.

Foto: Šlechtična    Šlechtična 2

Dalším skvostem a výrazem mistrovské práce českých rukou je lokomotiva "Albatros", určená pro rychlíky a oaobní vlůaky, dosahující rychlosti až 160 km/h. Byla první poválečnou rychlíkovou lokomotivou v Československu. Konstrukčně navazuje na řadu 486.0 ze třicátých let a její výroba proběhla v letech 1946–47 taktéž ve Škodových závodech v Plzni.
Už krátce po zařazení do provozu si lokomotivy vysloužily přezdívku, která jim zůstala prakticky po celý provozní život – „albatros“. Jejím původem je především fakt, že z výroby byly všechny lokomotivy lakovány do elegantní modrobílé kombinace, doplněné červenými koly a pojezdem, symbolizující tedy české národní barvy.Jejím autorem je akademický malíř Vilém Kreibich.V pozdním období provozu byly některé lokomotivy natírány do jiných odstínů (například černé), ale bílé detaily a zbytek barev obvykle zůstával stejný.

Foto: 
Albatros   Albatros Lužná

Dále jsme měli možnost shlédnout činnost depové točny, lokomotivy dieslové, diesel-elektrické i první pokusy o elektrické pohony, dispečink, návěstidla apod.

Byl to skvělý zážitek.

Masarykův vagón

Depo s točnou a lokomotivami




Albatros 2

Obsluha

Dispečing

Vytisknout